Reklamace nemovitostí zlevňují novým majitelům bydlení

Ceny nemovitostí jsou na rekordní výši, málokdo na ně dosáhne, a pokud přesto získá hypotéku, bývá rodinný rozpočet zvlášť napjatý. V poslední době však Češi našli zajímavý způsob, jak koupenou nemovitost zlevnit. Inspirovali se běžnou praxí v zahraničí. Pomáhají jim špatně sepsané kupní smlouvy, ve kterých chybí zcela zásadní informace o faktickém stavu domu. Od toho je pak už jen krůček k reklamaci nemovitosti a získání slevy.

 

Její slova potvrzují i právníci zabývající se touto problematikou. Ti se shodují, že prodávající má povinnost odevzdat kupujícímu zakoupenou nemovitost ve stavu ujednaném ve smlouvě.

 

Smlouvy, které nechrání

Tam ale dost často nebývá nic konkrétního uvedeno, protože realitní kanceláře i jednotlivci hojně využívají univerzální smlouvy nebo takové, které stáhnou z internetu. „Bohužel musím konstatovat, že s podobným typem smluv se v praxi setkávám velmi často. Možná až příliš často na to, že za dům nebo byt dáme často svoje celoživotní úspory nebo se na dlouhé roky zadlužíme.“ konstatuje advokátka Bohdana Hejduková spolupracující s portálem reklamacedomu.cz a dodává, že prodávající svým způsobem za nemovitost ručí a je zodpovědný za to, aby smlouva odpovídala stavu domu. Proto by měl být kupní smlouvou dostatečně chráněn před riziky plynoucími z této odpovědnosti.

 

Pozor na obecné formulace, odpovědnosti vás nezbaví

Prodávající se v praxi často pokouší své odpovědnosti za vady prodávané nemovitosti zbavit, a to prostřednictvím některé z následujících formulací. „Kupující nabývá nemovitost ve stavu, v jakém se nachází ke dni podpisu kupní smlouvy“ nebo „Nemovitost se kupujícímu přenechává, jak stojí a leží“, či „Kupující měl možnost všechny vady předmětu koupě v předstihu zjistit“, či „Kupující byl seznámen s technickým (faktickým) stavem nemovitosti“. „Tyto formulace však prodávajícího odpovědnosti za vady nemovitosti nezbavují, alespoň podle posledních judikatur, které jsou k dispozici. Pokud totiž konkrétní stav nemovitosti není ve smlouvě obsažen, pak se má dle zákona za to, že je ve stavu, který může kupující od nemovitosti rozumně očekávat.“ Podotýká Bohdana Hejduková.

 

Slevu můžete požadovat až 5 let zpátky

V současné době lze stále reklamovat všechny skryté vady u nemovitostí, které byly prodané na základě kupní smlouvy uzavřené po 1. lednu 2014. Musí se jen jednoznačně prokázat jedno klíčové hledisko, tedy že skrytá vada v době prodeje už existovala, ale projevila se až během užívání stavby novým majitelem. I tak jsou tisíce lidí, kteří se stále bojí zakoupený dům či byt reklamovat i když na reklamaci mají nárok. Místo toho pak investují další vlastní peníze do oprav, které by hradit vůbec nemuseli. O svém nároku obvykle nevědí nebo si netroufnou jít do sporu s původním majitelem.

Reklamace domu sice není úplně jednoduchá, nicméně ve spolupráci s odbornými techniky lze jednoznačně prokázat, že skrytá vada existovala již v době, kdy se nemovitost prodávala. Pak už není problém po prodávajícím požadovat dodatečnou slevu, která je obvykle ve výši několika set tisíc korun. Tyto peníze pak mohou noví majitelé použít na opravy nebo na cokoliv jiného. A co víc, praxe ukazuje, že se obvykle daří na výši této slevy domluvit bez toho, aby muselo dojít k soudnímu řízení.

 

Jak tomu předejít

Podobný problém řešili v zahraničí již řadou let. Aby předešli případným reklamacím pro skryté vady, nechávají si prodávající zpracovat přesnou analýzu stavu domu, která jasně určí, jaké vady nemovitost vykazuje. Ty pak zahrnou do kupní smlouvy a zohlední v ceně nemovitosti. Z toho důvodu se prodávající již nemusí pět let po prodeji domu či bytu bát, že by se mu stal podobný případ, jakých se na českém realitním trhu dějí tisíce ročně.

 

Zdroj: www.reklamacedomu.cz

 

 

Ceny nemovitostí jsou na rekordní výši, málokdo na ně dosáhne, a pokud přesto získá hypotéku, bývá rodinný rozpočet zvlášť napjatý. V poslední době však Češi našli zajímavý způsob, jak koupenou nemovitost zlevnit. Inspirovali se běžnou praxí v zahraničí. Pomáhají jim špatně sepsané kupní smlouvy, ve kterých chybí zcela zásadní informace o faktickém stavu domu. Od toho je pak už jen krůček k reklamaci nemovitosti a získání slevy.

 

Tato slova potvrzují i právníci zabývající se touto problematikou. Ti se shodují, že prodávající má povinnost odevzdat kupujícímu zakoupenou nemovitost ve stavu ujednaném ve smlouvě.

 

Pozor na obecné formulace, odpovědnosti vás nezbaví

Tam ale dost často nebývá nic konkrétního uvedeno, protože realitní kanceláře i jednotlivci hojně využívají univerzální smlouvy nebo takové, které stáhnou z internetu. „Bohužel musím konstatovat, že s podobným typem smluv se v praxi setkávám velmi často. Možná až příliš často na to, že za dům nebo byt dáme často svoje celoživotní úspory nebo se na dlouhé roky zadlužíme.“ konstatuje advokátka Bohdana Hejduková spolupracující s portálem reklamacedomu.cz a dodává, že prodávající svým způsobem za nemovitost ručí a je zodpovědný za to, aby smlouva odpovídala stavu domu. Proto by měl být kupní smlouvou dostatečně chráněn před riziky plynoucími z této odpovědnosti.

 

Pozor na obecné formulace, odpovědnosti vás nezbaví

Prodávající se v praxi často pokouší své odpovědnosti za vady prodávané nemovitosti zbavit, a to prostřednictvím některé z následujících formulací. „Kupující nabývá nemovitost ve stavu, v jakém se nachází ke dni podpisu kupní smlouvy“ nebo „Nemovitost se kupujícímu přenechává, jak stojí a leží“, či „Kupující měl možnost všechny vady předmětu koupě v předstihu zjistit“, či „Kupující byl seznámen s technickým (faktickým) stavem nemovitosti“. „Tyto formulace však prodávajícího odpovědnosti za vady nemovitosti nezbavují, alespoň podle posledních judikatur, které jsou k dispozici. Pokud totiž konkrétní stav nemovitosti není ve smlouvě obsažen, pak se má dle zákona za to, že je ve stavu, který může kupující od nemovitosti rozumně očekávat.“ Podotýká Bohdana Hejduková.

 

Slevu můžete požadovat až 5 let zpátky

V současné době lze stále reklamovat všechny skryté vady u nemovitostí, které byly prodané na základě kupní smlouvy uzavřené po 1. lednu 2014. Musí se jen jednoznačně prokázat jedno klíčové hledisko, tedy že skrytá vada v době prodeje už existovala, ale projevila se až během užívání stavby novým majitelem. I tak jsou tisíce lidí, kteří se stále bojí zakoupený dům či byt reklamovat i když na reklamaci mají nárok. Místo toho pak investují další vlastní peníze do oprav, které by hradit vůbec nemuseli. O svém nároku obvykle nevědí nebo si netroufnou jít do sporu s původním majitelem.

Reklamace domu sice není úplně jednoduchá, nicméně ve spolupráci s odbornými techniky lze jednoznačně prokázat, že skrytá vada existovala již v době, kdy se nemovitost prodávala. Pak už není problém po prodávajícím požadovat dodatečnou slevu, která je obvykle ve výši několika set tisíc korun. Tyto peníze pak mohou noví majitelé použít na opravy nebo na cokoliv jiného. A co víc, praxe ukazuje, že se obvykle daří na výši této slevy domluvit bez toho, aby muselo dojít k soudnímu řízení.

 

Jak tomu předejít

Podobný problém řešili v zahraničí již řadou let. Aby předešli případným reklamacím pro skryté vady, nechávají si prodávající zpracovat přesnou analýzu stavu domu, která jasně určí, jaké vady nemovitost vykazuje. Ty pak zahrnou do kupní smlouvy a zohlední v ceně nemovitosti. Z toho důvodu se prodávající již nemusí pět let po prodeji domu či bytu bát, že by se mu stal podobný případ, jakých se na českém realitním trhu dějí tisíce ročně.

 

Zdroj: www.reklamacedomu.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Další zprávy

30.06.2018 Právní forma bytového družstva je znovuobjevovanou cestou pro organizaci výstavby bytových domů, hlavně posledních několika málo let. Myšlenka je založena na dvou výchozích principech, zakotvených v § 727 odst. 1 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb. (dále jen „ZOK“), kdy bytové družstvo může být založeno jen za účelem zajišťování bytových potřeb svých členů. Skutečnost, že bytové družstvo dále může:...
26.06.2018 V bytovém domě je občas zapotřebí vyřešit situace uživatelů, kteří neplní dohodnuté povinnosti či pravidla pro užívání vlastněných jednotek či pronajatých bytů a nebytových prostor či užívání společných částí domu. Je třeba mít na paměti, že za „potížistu“ nelze označit toho, kdo má odlišný názor, který vyjádří při společných jednáních včetně hlasování při jednání nejvyššího orgánu – shromáždění vlastníků jednotek či členské schůzi. Mezi nejčastější důvody patří: pohledávka za členem...
24.06.2018 Práva a povinnosti člena bytového družstva vychází z potřeby vyšší ochrany hlavního účelu založení bytového družstva, tedy ochrany zajištění bydlení členovi bytového družstva. Podmínkou vzniku členství v bytovém družstvu je splnění vkladové povinnosti k základnímu členskému vkladu ve výši určené stanovami. Platí, že základní členský vklad je pro všechny členy bytového družstva stejný. Stanovy mohou určit část základního členského vkladu jako vstupní vklad, přitom však musí určit lhůtu členovi...
23.06.2018 Oblast řízení členských schůzí se v případě bytových družstev principiálně příliš neliší od řízení zasedání shromáždění vlastníků jednotek ve společenstvích vlastníků jednotek. Přesto obsahuje formální i věcné odlišnosti, které je třeba mít na paměti, a naopak řadu celkem shodných prvků. Dále je třeba zvláště uvést případy, kdy na bytovém domě existují obě formy bytových korporací současně, tedy, kdy vedle sebe existují společenství vlastníků jednotek a bytové družstvo. Je třeba mít na...
22.06.2018 Hospodaření bytového družstva je právními předpisy upraveno v základním obrysech a detailnější pravidla hospodaření jsou ponechána do značné míry na vnitřních normách, především stanovách družstva. Samozřejmě platí, že bytové družstvo vede (podvojné) účetnictví po celou dobu své existence v souladu s obecnými právními předpisy, předně zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Odpovědnost za vedení účetnictví pak logickým výkladem spadá do kompetence...