SERIÁL: co to je rozúčtování a vyúčtování?

Nejdříve rozúčtování, pak vyúčtování. Takový je postup při počítání toho, kolik která domácnost spotřebovala za služby či energie pro svůj byt. V dalším díle našeho seriálu vám vysvětlíme, jak se při tom postupuje.

Vlastní rozúčtování se provádí vždy zpětně tak, že je třeba na jedné straně shromáždit všechny náklady spojené s jedním druhem poskytované služby za rozhodné období, a na straně druhé veškeré informace potřebné pro uplatnění stanoveného rozdělovacího klíče (například odečty příslušných měřidel, rozhodné počty osob, m2 podlahové plochy, počty uživatelských jednotek, respektive přípojek, atd.).

Platí zásada, že v procesu rozúčtování jsou předmětem přerozdělování vždy pouze náklady v korunách, nikoli technické jednotky (např. GJ, kWh, m3, atp.). Dále platí zásada, že celý vynaložený náklad musí být beze zbytku rozúčtován a veškeré podklady k tomuto procesu musí být k dispozici k nahlédnutí všem konečným spotřebitelům.

Konečný spotřebitel, kterým může být uživatel bytu či nebytového prostoru, v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, má právo být seznámen s celkovými náklady objektu a způsobem rozdělení. Nemá naopak právo na informace o spotřebách a nákladech ostatních konečných spotřebitelů.

Vyúčtování ukáže náklady na jednotlivé byty

Vyúčtování navazuje na proces rozúčtování. Předmětem vyúčtování je přiřazení jednotlivých podílů na nákladech za různé druhy služeb jednomu konečnému spotřebiteli tak, jak jejich vyčíslení proběhlo právě v procesu rozúčtování.

Vyúčtování tedy sumarizuje náklady konkrétní uživatelské jednotky (bytu či nebytového prostoru) a dává je i do vztahu s již uhrazenými zálohami, resp. případnými přeplatky či nedoplatky z minulých období, a určuje tak konečnému spotřebiteli jeho aktuální závazek či pohledávku vůči vlastníkovi objektu. Pro úplnost je třeba dodat, že podíl nákladů, který se váže ke společným prostorám objektu, není předmětem samostatného vyúčtování.

Teplo se účtuje zvláštním způsobem

I když zákonná odpovědnost za včasné a správné provedení vyúčtování je na vlastníkovi objektu, je poměrně časté a obvyklé, že tuto činnost provádí v rámci mandátní smlouvy správce objektu. Určitým specifikem je rozúčtování nákladů na tepelnou energii pro vytápění a přípravu teplé vody, kde je metodika poměrně komplikovaná, což je dáno především fyzikální povahou tepelné energie, která se v objektu šíří napříč uživatelskými jednotkami a nerespektuje žádné právní rámce, pouze fyzikální zákony.

Proto bývá časté, že rozúčtování těchto nákladů je prováděno odborným subdodavatelem, který je nejen garantem technické i legislativní správnosti provedeného rozúčtování, ale často i dodavatelem a správcem potřebné měřící či indikační techniky a k jeho povinnostem patří i správně načasovaný sběr dat z instalovaných přístrojů.

Zdroj: Ing. Jiří Zerzaň, CERPAD

Další zprávy

25.09.2018 Česká národní banka od října opět zpřísňuje doporučená pravidla pro získání hypotéky. Po změně z roku 2016, která regulovala možnost získání takzvaných stoprocentních hypoték, se nyní začnou uplatňovat limity pro poměrové ukazatele příjmů a zadlužení. Nově se nastavuje limit pro celkové zadlužení, ve výši devítinásobku čistého ročního příjmu, a dále limit pro maximální objem splátek. Součet splátek všech závazků tedy nebude moci překročit 45 % čistých příjmů. Novými pravidly reaguje Česká...
24.09.2018 Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová vyjednala navýšení rozpočtu ministerstva, které poslouží především našim obcím. Částka 3,2 miliardy korun bude prostřednictvím tzv. národních dotací v příštím roce směřovat na zlepšení kvality života našeho venkova a regionů. O dotace budou totiž moci nově žádat i obce do deseti tisíc obyvatel a po dohodě se Svazem měst a obcí na místní komunikace také města nad deset tisíc obyvatel vyjma měst statutárních. Starostové se dočkají i nových programů, po...
21.09.2018 Při koupi družstevního bytu se de facto nejedná o pořízení nemovitosti jako takové, nýbrž o nákup členských práv. Není tedy možné jej – v případě, že nemáte v danou chvíli dostatek finančních prostředků – platit tzv. americkou hypotékou, v rámci níž si můžete půjčit peníze prakticky na cokoliv, nejen na pořízení nemovitosti, ale například i na nové auto. Podmínkou ovšem je, aby měl žadatel ve vlastnictví nemovitost na území České republiky. I v případě pořízení družstevního bytu je ale možné...
20.09.2018 Ministerstvo pro místní rozvoj, které spravuje Integrovaný regionální operační program (IROP), 18. září&nbsp; ukončilo příjem žádostí ve výzvách na sociální bydlení II., jejichž celková alokace činila rovné dvě miliardy korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). V žádostech je požadavek na celkovou sumu přesahující 3,4 miliardy korun. <i>„Potvrdilo se nám, že je velice důležité financovat sociální bydlení, protože je o tento typ projektů především mezi obcemi veliký zájem. Proces...
19.09.2018 Jednou z&nbsp;možností, které Program pro mladé nabízí, je financování pořízení nemovitosti koupí. V&nbsp;úvahu tedy přichází koupě domu nebo bytu. Podíváme se na obě varianty trochu podrobněji a vysvětlíme si, jak na věc. <b>Podlahová plocha</b> Ať kupujete byt, nebo dům, v&nbsp;obou případech si musíte vybrat takovou nemovitost, která splňuje podmínku pro maximální velikost podlahové plochy. Ta je u domu 140 m<sup>2</sup>, u bytu 75 m<sup>2</sup>. Jak se počítá podlahová plocha a co do ní...