Únorový seriál. Efekt 2015 – Státní program na podporu úspor energie

Ministr průmyslu a obchodu vyhlásil Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie, tzv. EFEKT, na rok 2015.

Program EFEKT podporuje realizaci opatření k hospodárnému užití energie a snížení zátěže životního prostředí se zaměřením na efektivitu vynaložených prostředků, na rozšíření využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie, na pilotní projekty a na poradenství a propagaci.

Podstata a cíle programu

Jedná se o národní dotační program, který byl založen v roce 1998, ještě před vstupem České republiky do EU. Cílem programu bylo a je podnítit zájem o úspory energie a využití obnovitelných zdrojů energie. Ministerstvo průmyslu a obchodu je jediným resortem, který dodržuje původní záměr vlády z roku 1998 a plní literu zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií v platném znění.

Program je zřízen na základě ustanovení § 5 tohoto zákona a je jedním z nástrojů pro zajištění mezinárodních závazků, zejména snížení podílu spotřeby energie na HDP o 1 % ročně (podle směrnice č. 2006/32/ES), zvýšení podílu elektřiny z obnovitelných zdrojů na 20 % a snížení spotřeby energie o 20 % v roce 2020 (podle Strategie Evropa 2020). Jeho prioritou je osvěta a vzdělávání laické i odborné veřejnosti, pomoc statutárním městům a krajům se zaváděním energetického managementu a podpora malých investičních akcí s přímými úsporami energie zejména pro města a obce, ale též pro menší podnikatelské projekty.

Přednosti programu EFEKT 2015

Přestože pro rok 2015 bylo pro program EFEKT vyhrazeno 30 milionů korun, což je ve srovnání například s operačními programy OP ŽP, OP PIK, IROP méně, hraje nezastupitelnou roli zejména v oblastech, které nelze financovat ze strukturálních fondů EU. Nespornou výhodou programu EFEKT 2015 je nižší administrativní náročnost pro žadatele, porovnáme-li to opět s operačními programy, a podpora poskytovaná ex ante, tedy před realizací projektu, která usnadňuje provedení náročnějších úsporných opatření také pro drobné podnikatele a malé obce.

Co vše lze z programu financovat?

·         pilotní a specifické projekty (zpracování projektů investiční nebo neinvestiční povahy vyhlášených podle potřeb a požadavků MPO; výběrové řízení bude vyhlášeno samostatně prostřednictvím výzvy na webu MPO),

·         komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti veřejného osvětlení,

·         výměna osvětlovacích těles a optimalizaci řídicího systému veřejného osvětlení v obcích a areálech; dotace není určena na změnu konstrukčních prvků a kabeláže a realizací investic musí být dosažena úspora energie minimálně 35 % průměrné celkové spotřeby energie za poslední dva roky,

·         rekonstrukce otopné soustavy a zdroje tepla v budově (dotaci nelze žádat na kotle na biomasu a plyn, tepelná čerpadla a solární systémy z důvodu překryvu s operačními programy OP ŽP, IROP a OP PIK),

·         kurzy a semináře v oblasti energetiky,

·         publikace, příručky a informační materiály v oblasti energetiky (dotace není určena na vydávání periodik, tedy novin či časopisů, a nesmí být použita na vlastní propagaci firemních výrobků),

·         zavádění systému managementu hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001,

·         příprava energeticky úsporných projektů řešených metodou EPC (Energy Performance Contracting).

Program EFEKT i nadále zůstává jediným dotačním titulem, z něhož je možno čerpat dotace na revitalizaci veřejného osvětlení.

Kde seženu podrobné informace?

Vše potřebné o jednotlivých dotačních titulech včetně formulářů a přesného návodu k podání projektů jsou dostupné zde 

Do kdy odevzdat přihlášku?

Projekty do programu EFEKT 2015 je možné přihlásit do 28. února 2015.

Zdroj: MPO 

Další zprávy

30.06.2018 Právní forma bytového družstva je znovuobjevovanou cestou pro organizaci výstavby bytových domů, hlavně posledních několika málo let. Myšlenka je založena na dvou výchozích principech, zakotvených v § 727 odst. 1 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb. (dále jen „ZOK“), kdy bytové družstvo může být založeno jen za účelem zajišťování bytových potřeb svých členů. Skutečnost, že bytové družstvo dále může:...
26.06.2018 V bytovém domě je občas zapotřebí vyřešit situace uživatelů, kteří neplní dohodnuté povinnosti či pravidla pro užívání vlastněných jednotek či pronajatých bytů a nebytových prostor či užívání společných částí domu. Je třeba mít na paměti, že za „potížistu“ nelze označit toho, kdo má odlišný názor, který vyjádří při společných jednáních včetně hlasování při jednání nejvyššího orgánu – shromáždění vlastníků jednotek či členské schůzi. Mezi nejčastější důvody patří: pohledávka za členem...
24.06.2018 Práva a povinnosti člena bytového družstva vychází z potřeby vyšší ochrany hlavního účelu založení bytového družstva, tedy ochrany zajištění bydlení členovi bytového družstva. Podmínkou vzniku členství v bytovém družstvu je splnění vkladové povinnosti k základnímu členskému vkladu ve výši určené stanovami. Platí, že základní členský vklad je pro všechny členy bytového družstva stejný. Stanovy mohou určit část základního členského vkladu jako vstupní vklad, přitom však musí určit lhůtu členovi...
23.06.2018 Oblast řízení členských schůzí se v případě bytových družstev principiálně příliš neliší od řízení zasedání shromáždění vlastníků jednotek ve společenstvích vlastníků jednotek. Přesto obsahuje formální i věcné odlišnosti, které je třeba mít na paměti, a naopak řadu celkem shodných prvků. Dále je třeba zvláště uvést případy, kdy na bytovém domě existují obě formy bytových korporací současně, tedy, kdy vedle sebe existují společenství vlastníků jednotek a bytové družstvo. Je třeba mít na...
22.06.2018 Hospodaření bytového družstva je právními předpisy upraveno v základním obrysech a detailnější pravidla hospodaření jsou ponechána do značné míry na vnitřních normách, především stanovách družstva. Samozřejmě platí, že bytové družstvo vede (podvojné) účetnictví po celou dobu své existence v souladu s obecnými právními předpisy, předně zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Odpovědnost za vedení účetnictví pak logickým výkladem spadá do kompetence...