Dubnový seriál. Co patří do rozúčtování nákladů

Někdy nebývá úplně jasno, za co všechno platíme. Následný přehled toho, co je předmětem rozúčtování nákladů, situaci ozřejmí.

1.      Služby konzumované ve společných částech domu, kterými jsou především:

·         úklid společných částí domu,

·         odvoz komunálního odpadu,

·         provoz výtahu,

·         spotřeba elektrické energie ve společných částech domu (zejména osvětlení),

·         rozhlasové a televizní rozvody,

·         provoz a čištění komínů.

2.      Služby konzumované uvnitř bytu nebo nebytového prostoru, kterými jsou především:

·         dodávka tepla,

·         centrální dodávka teplé vody,

·         dodávka studené vody a odvádění odpadních vod.

3.      U SVJ a BD to v praxi bývá i část příspěvků na správu domu a pozemku, respektive družstevního nájmu:

·         náklady na odměny členů statutárních orgánů,

·         náklady na odměnu osobě, která má zajišťovat některé činnosti správy domu, a pozemku (operativní správce),

·         pojistné,

·         provozní náklady.

Rozúčtování nákladů na uvedené položky a jejich roční vyúčtování jako ostatních záloh za služby žádný právní předpis výslovně neupravuje, ale bývá to standardně předmětem vnitřních rozhodnutí SVJ a BD.

Proč nejsou položky pod bodem 3 standardní součástí ročního vyúčtování?

Zákonem o službách je předvídáno povinné roční vyúčtování záloh, které byly zaplaceny příjemcem služeb (vlastníkem jednotky či nájemcem bytu nebo nebytového prostoru) na předpokládané náklady služeb.

Položky pod bodem 3 představují standardně součást nájemného (nájem či družstevní nájem bytu nebo nebytového prostoru) či příspěvků na správu domu a pozemku (vlastnictví jednotky), přičemž součástí družstevního nájmu jsou také účelně vynaložené náklady vzniklé při správě bytů a nebytových prostor a příspěvků na tvorbu dlouhodobého finančního zdroje na jejich opravy a investice. Podobně je součástí příspěvků na správu domu a pozemku u vlastnictví jednotek tvorba dlouhodobých zdrojů na opravu a investice domu. V obou případech nejsou dlouhodobé prostředky na opravy a investice předmětem ročního vyúčtování.

Kdo provádí rozúčtování nákladů a vyúčtování záloh?

Vždy odpovědný vlastník bytového domu (BD či jiný vlastník) nebo osoba odpovědná za správu domu v případě bytového spoluvlastnictví (tedy SVJ). V praxi přitom rozúčtování nákladů provádí smluvně zajištěná osoba, která má zajišťovat některé činnosti správy domu a pozemku (operativní správce).

Rozúčtování nákladů na teplo, teplou vodu a vodu a odvádění odpadních vod pak často připravuje specializovaný dodavatel, a to i s ohledem na skutečnosti, že zajišťuje službu měření spotřeb energií a médií a jde o specifickou disciplínu s řadou pravidel, která jsou stanovena právními předpisy.

Zdroj: Mgr. Martin Kroh, ČSRB

 

 

 

 

Další zprávy

30.06.2018 Právní forma bytového družstva je znovuobjevovanou cestou pro organizaci výstavby bytových domů, hlavně posledních několika málo let. Myšlenka je založena na dvou výchozích principech, zakotvených v § 727 odst. 1 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb. (dále jen „ZOK“), kdy bytové družstvo může být založeno jen za účelem zajišťování bytových potřeb svých členů. Skutečnost, že bytové družstvo dále může:...
26.06.2018 V bytovém domě je občas zapotřebí vyřešit situace uživatelů, kteří neplní dohodnuté povinnosti či pravidla pro užívání vlastněných jednotek či pronajatých bytů a nebytových prostor či užívání společných částí domu. Je třeba mít na paměti, že za „potížistu“ nelze označit toho, kdo má odlišný názor, který vyjádří při společných jednáních včetně hlasování při jednání nejvyššího orgánu – shromáždění vlastníků jednotek či členské schůzi. Mezi nejčastější důvody patří: pohledávka za členem...
24.06.2018 Práva a povinnosti člena bytového družstva vychází z potřeby vyšší ochrany hlavního účelu založení bytového družstva, tedy ochrany zajištění bydlení členovi bytového družstva. Podmínkou vzniku členství v bytovém družstvu je splnění vkladové povinnosti k základnímu členskému vkladu ve výši určené stanovami. Platí, že základní členský vklad je pro všechny členy bytového družstva stejný. Stanovy mohou určit část základního členského vkladu jako vstupní vklad, přitom však musí určit lhůtu členovi...
23.06.2018 Oblast řízení členských schůzí se v případě bytových družstev principiálně příliš neliší od řízení zasedání shromáždění vlastníků jednotek ve společenstvích vlastníků jednotek. Přesto obsahuje formální i věcné odlišnosti, které je třeba mít na paměti, a naopak řadu celkem shodných prvků. Dále je třeba zvláště uvést případy, kdy na bytovém domě existují obě formy bytových korporací současně, tedy, kdy vedle sebe existují společenství vlastníků jednotek a bytové družstvo. Je třeba mít na...
22.06.2018 Hospodaření bytového družstva je právními předpisy upraveno v základním obrysech a detailnější pravidla hospodaření jsou ponechána do značné míry na vnitřních normách, především stanovách družstva. Samozřejmě platí, že bytové družstvo vede (podvojné) účetnictví po celou dobu své existence v souladu s obecnými právními předpisy, předně zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Odpovědnost za vedení účetnictví pak logickým výkladem spadá do kompetence...