Dubnový seriál. Co patří do rozúčtování nákladů

Někdy nebývá úplně jasno, za co všechno platíme. Následný přehled toho, co je předmětem rozúčtování nákladů, situaci ozřejmí.

1.      Služby konzumované ve společných částech domu, kterými jsou především:

·         úklid společných částí domu,

·         odvoz komunálního odpadu,

·         provoz výtahu,

·         spotřeba elektrické energie ve společných částech domu (zejména osvětlení),

·         rozhlasové a televizní rozvody,

·         provoz a čištění komínů.

2.      Služby konzumované uvnitř bytu nebo nebytového prostoru, kterými jsou především:

·         dodávka tepla,

·         centrální dodávka teplé vody,

·         dodávka studené vody a odvádění odpadních vod.

3.      U SVJ a BD to v praxi bývá i část příspěvků na správu domu a pozemku, respektive družstevního nájmu:

·         náklady na odměny členů statutárních orgánů,

·         náklady na odměnu osobě, která má zajišťovat některé činnosti správy domu, a pozemku (operativní správce),

·         pojistné,

·         provozní náklady.

Rozúčtování nákladů na uvedené položky a jejich roční vyúčtování jako ostatních záloh za služby žádný právní předpis výslovně neupravuje, ale bývá to standardně předmětem vnitřních rozhodnutí SVJ a BD.

Proč nejsou položky pod bodem 3 standardní součástí ročního vyúčtování?

Zákonem o službách je předvídáno povinné roční vyúčtování záloh, které byly zaplaceny příjemcem služeb (vlastníkem jednotky či nájemcem bytu nebo nebytového prostoru) na předpokládané náklady služeb.

Položky pod bodem 3 představují standardně součást nájemného (nájem či družstevní nájem bytu nebo nebytového prostoru) či příspěvků na správu domu a pozemku (vlastnictví jednotky), přičemž součástí družstevního nájmu jsou také účelně vynaložené náklady vzniklé při správě bytů a nebytových prostor a příspěvků na tvorbu dlouhodobého finančního zdroje na jejich opravy a investice. Podobně je součástí příspěvků na správu domu a pozemku u vlastnictví jednotek tvorba dlouhodobých zdrojů na opravu a investice domu. V obou případech nejsou dlouhodobé prostředky na opravy a investice předmětem ročního vyúčtování.

Kdo provádí rozúčtování nákladů a vyúčtování záloh?

Vždy odpovědný vlastník bytového domu (BD či jiný vlastník) nebo osoba odpovědná za správu domu v případě bytového spoluvlastnictví (tedy SVJ). V praxi přitom rozúčtování nákladů provádí smluvně zajištěná osoba, která má zajišťovat některé činnosti správy domu a pozemku (operativní správce).

Rozúčtování nákladů na teplo, teplou vodu a vodu a odvádění odpadních vod pak často připravuje specializovaný dodavatel, a to i s ohledem na skutečnosti, že zajišťuje službu měření spotřeb energií a médií a jde o specifickou disciplínu s řadou pravidel, která jsou stanovena právními předpisy.

Zdroj: Mgr. Martin Kroh, ČSRB

 

 

 

 

Další zprávy

18.10.2018
V současné době existují v České republice pro finanční zabezpečení dostupnosti bydlení dvě sociální dávky, které mohou využít také senioři.

O kterých dávkách mluvíme?

1. Příspěvek na bydlení, upravuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní...

17.10.2018 Senioři jsou v České republice jednou z nejohroženějších skupin obyvatel z pohledu dostupnosti bydlení i jeho nákladové přiměřenosti.
17.10.2018 Od 15. října mohou stavitelé a majitelé rodinných domů získat dotace z programu NZÚ také na úsporné rekonstrukce domů realizované svépomocí, na venkovní stínicí techniku, stavbu domu v nízkoenergetickém standardu nebo výměnu starých kamen bez nutnosti zateplení.
16.10.2018 Jak zlepšit dostupnost vlastního bydlení? Politická strana Piráti tuto otázku hodlá řešit novelou zákona, která by měla změnit pravidla placení daní z nabytí nemovitosti.
15.10.2018 Ostravský projekt nazvaný Koncepce bydlení a její pilotní ověření ve městě Ostrava zvítězil v mezinárodní soutěži o nejlepší evropský projekt podporovaný politikou soudržnosti EU RegioStars 2018.