Dubnový seriál. Pravidla rozúčtování nákladů

Způsob rozúčtování nákladů není nahodilý, jeho podobu však můžeme ovlivnit.

Způsob a pravidla pro rozúčtování nákladů stanoví, jakým způsobem se budou nájemci bytu nebo nebytového prostoru či vlastníci jednotek podílet na úhradě nákladů služeb, případně u bytového družstva a SVJ na úhradě některých dalších nákladů, které jsou hrazeny z družstevního nájemného, respektive příspěvků na správu domu a pozemku.

Kdo a kdy tato pravidla stanoví

Způsob rozúčtování nákladů ujedná vlastník bytového domu s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, bytové družstvo odsouhlasí na členské schůzi a SVJ na zasedání shromáždění vlastníků jednotek, a to předem na příslušné rozúčtovací období, zpravidla na kalendářní rok. Změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.

Nedojde-li k ujednání nebo rozhodnutí družstva anebo společenství, rozúčtují se náklady na služby takto:

a) dodávka vody a odvádění odpadních vod v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech; není-li provedena instalace podružných vodoměrů ve všech bytech nebo nebytových prostorech v domě, rozúčtují se náklady na dodávku vody a odvádění odpadních vod podle směrných čísel roční potřeby vody,

b) provoz a čištění komínů podle počtu využívaných vyústění do komínů,

c) umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu podle počtu kabelových zásuvek,

d) provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, odvoz komunálního odpadu, popřípadě další služby sjednané mezi poskytovatelem služeb a příjemcem služeb podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování.

Náklady na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody se rozúčtují na základě ujednání poskytovatele služeb se všemi nájemci v domě, u družstevních bytů na základě ujednání družstva se všemi nájemci v domě, kteří jsou zároveň členy družstva, u společenství ujednáním všech vlastníků jednotek. Změna způsobu rozúčtování nákladů na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.

Nedojde-li k ujednání, rozúčtují se náklady na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody podle právního předpisu, kterým se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii pro vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele, jímž  je vyhláška č. 372/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele.

Co je hlavním principem zákona o službách?

Možnost určit způsob rozúčtování nákladů na služby ujednáním nájemců s vlastníkem bytového domu, respektive rozhodnutím BD či SVJ. Teprve pro případ nedohody platí zákonná úprava uvedená v §§ 5 a 6 zákona o službách.

Jak je tomu v případě rozúčtování části příspěvků na správu domu a pozemku u SVJ, respektive družstevního nájmu u bytových družstev (BD)?

V případě vyúčtování nákladů na správu domu a pozemku v případě SVJ či části nájemného u BD se pro rozdělení nákladů využívá kritéria podílu na společných částech domu, respektive velikosti bytu či nebytového prostoru v případě BD.

Náklady na odměny členů statutárních orgánů SVJ a BD a náklady na odměnu osobě, která má zajišťovat některé činnosti správy domu a pozemku (operativní správce), se rozvrhnou na každou jednotku stejně, zpravidla podle rozlišení, zda se jedná o bytovou či nebytovou jednotku – garáž, jednotku s garážovými stáními, jiné nebytové prostory (obchody, provozovny, sklady apod.), sklepy, komory atp.

Lze konstatovat, že způsob a pravidla pro rozdělení veškerých nákladů bývají u SVJ a BD předem stanoveny rozhodnutím nejvyššího orgánu SVJ či BD.

Je měření spotřeb tepla, teplé vody a vody povinné?

Stanoví tak zákon č. 318/2012 Sb., který je novelou zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, a uvádí v § 7 odst. 4 povinnost pro stavebníka, vlastníka budovy nebo společenství vlastníků vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem; konečný uživatel je povinen umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů.

Lhůta pro splnění uvedené povinnosti byla dána do konce minulého roku.

Zdroj: Mgr. Martin Kroh, ČSRB

Další zprávy

18.10.2018
V současné době existují v České republice pro finanční zabezpečení dostupnosti bydlení dvě sociální dávky, které mohou využít také senioři.

O kterých dávkách mluvíme?

1. Příspěvek na bydlení, upravuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní...

17.10.2018 Senioři jsou v České republice jednou z nejohroženějších skupin obyvatel z pohledu dostupnosti bydlení i jeho nákladové přiměřenosti.
17.10.2018 Od 15. října mohou stavitelé a majitelé rodinných domů získat dotace z programu NZÚ také na úsporné rekonstrukce domů realizované svépomocí, na venkovní stínicí techniku, stavbu domu v nízkoenergetickém standardu nebo výměnu starých kamen bez nutnosti zateplení.
16.10.2018 Jak zlepšit dostupnost vlastního bydlení? Politická strana Piráti tuto otázku hodlá řešit novelou zákona, která by měla změnit pravidla placení daní z nabytí nemovitosti.
15.10.2018 Ostravský projekt nazvaný Koncepce bydlení a její pilotní ověření ve městě Ostrava zvítězil v mezinárodní soutěži o nejlepší evropský projekt podporovaný politikou soudržnosti EU RegioStars 2018.