Funkční dorozumívací zařízení v kleci výtahu je nenápadné, ne často využívané, ale velice důležité. Jde o bezpečnostní zařízení, které oceníme teprve tehdy, kdy se ocitneme v nouzi – když se výtah dostane z různých příčin do stavu neprovozuschopnosti a my se nacházíme tak řečeno ve špatném čase na špatném místě. Je mnoho případů, kdy právě použití dorozumívací zařízení ochránilo zdraví, či život osob, které byly nuceny toto zařízení použít.
Zákonná povinnost provozovatele
Nařízení vlády č. 193/2022 Sb., příloha 3, čl. 5.3.2, ukládá provozovateli povinnost zajistit okamžité spojení dopravovaných osob s místem stálého dispečinku s nepřetržitým provozem či pomocí systému dálkového monitorování se stálou službou s nepřetržitým provozem či jiným systémem stálé služby.
Termínem nepřetržitý provoz, stálý dispečink nebo stálá služba jsou míněna místa se službou, která je zajištěna po celých 24 hodin denně a 7 dní v týdnu a je provozována smluvní servisní osobou nebo třetí stranou pověřenou zajišťovat tuto službu. Trvalé a okamžité spojení se děje prostřednictvím dorozumívacího zařízení, které je instalováno v kleci výtahu a které umožňuje oboustrannou hlasovou komunikaci mezi osobami v kleci výtahu a stálou službou.
Pro které výtahy tento požadavek platí
Ačkoliv právní předpisy ukládají tuto povinnost zdánlivě všem výtahům, nadřazený zákon č. 250/2021 Sb. § 3 Vyhrazená technická zařízení, odstavec 5, přiznává jistou výjimku (zjednodušeně řečeno) výtahům dodaných a instalovaných podle právních předpisů platných v době uvedení těchto zařízení do provozu, přičemž první legislativní požadavek na instalaci dorozumívacího zařízení se objevuje již v nařízení vlády č. 14/1999 Sb., příloha 1, čl. 4.5, následně nařízení vlády č. 27/2003 Sb., příloha 1, čl. 4.5, následně nařízení vlády č. 122/2016 Sb., příloha 1, čl. 4.5 (stále platný právní předpis) s počátkem účinnosti od 1. 4. 1999.
Jak postupuje revizní technik nebo servisní pracovník při zjištění této závady
Rozhodné datum je tedy 1. 4. 1999. Výtahy instalované po tomto datu musí být již funkčním dorozumívacím zařízením vybavené. Není-li tomu tak, a je-li závada zjištěna během odborné prohlídky nebo odborné zkoušky, jedná se o provozní závadu, nedodržení požadavku zákona a výtah v takovém případě nesplňuje podmínky bezpečného provozu a jako takový musí být navržen k vyřazení z provozu. Byl-li však výtah instalován v době, kdy nebylo požadováno žádným právním předpisem instalovat dorozumívací zařízení (čili před rozhodným datem 1. 4. 1999), pak je takový nedostatek identifikovaný na výtahu v rámci předepsané inspekční prohlídky považován za provozní riziko a toto musí být pak odstraněno v navržené lhůtě.
Závěr
Je dlužno podotknout, že instalace dorozumívacího zařízení není žádným velkým zásahem do konstrukce výtahu a není tedy nutné vázat instalaci na rozsáhlejší modernizační úpravu. Dále lze konstatovat, že každý provozovatel měl více než čtvrt století času na to, aby tuto závadu odstranil. Nicméně je nutné respektovat zákon, a v takových (doufejme ojedinělých) případech jít cestou trpělivé osvěty tak, aby si daný provozovatel byl dostatečně vědom vznikajících rizik a nebezpečí, není-li výtah dorozumívacím zařízením vybaven. Podrobné informace jsou dohledatelné v dotčených právních předpisech nebo k dispozici u všech členů Unie výtahového průmyslu ČR.
Zdroj: ČKAIT
Foto Pixabay
Portál o bydlení – Novinky ze světa bydlení